Michelle juri Oskar?

on Tuesday 3 July 2012

Michelle Yeoh  
Michelle Yeoh
» Aktres kelahiran Ipoh diundang jadi panel anugerah filem terulung antarabangsa

Aktres Malaysia mencipta nama di Hollywood, Datuk Seri Michelle Yeoh mengukir sejarah apabila diberi penghormatan menjadi ahli panel juri Academy of Motion Picture Arts & Sciences. Michelle adalah tokoh seni tempatan pertama diiktiraf badan antarabangsa itu. Laporan laman web hiburan menyebut, selain Michelle, aktor Matthew McConaughey dan pemenang anugerah Oscar 2012, Octavia Spencer turut diundang menjadi ahli panel Akademi yang antara lain bertanggungjawab dalam sesi penjurian trofi berprestij industri perfileman, Anugerah Oskar.
Jika Michelle menerima undangan Akademi, pelakon berusia 49 tahun itu bakal memperkukuhkan portfolio hebatnya dalam industri perfileman. Ini kerana bukan calang-calang individu layak menduduki kerusi juri itu.

Dengan undangan menduduki kerusi ahli panel Akademi, Michelle bakal menyertai kumpulan 176 penggiat seni dalam pelbagai bidang seperti pakar perfileman, komposer, pengarah dan penerbit yang menerima jemputan sama dari pada Akademi.

Antara mereka ialah aktor Simon Baker, Sean Bean, Melissa McCarthy, Andy Serkis dan pelakon filem The Artist, Jean DuJardin dan Berenice Bejo.

Turut diundang pakar sinematografi, Florian Ballhaus and Guillaume Schiffman serta pengarah Asghar Farhadi, Rodrigo Garcia, Terrence Malick dan Michel Hazanavicius.
Selain itu, komposer Ludovic Bource Conrad Pope dan penerbit yang juga rakan kongsi pelakon George Clooney, Grant Heslov serta penulis cerita seram, Stephen King.

Michelle mengharumkan nama negara apabila menjadi artis Malaysia pertama diterima industri perfileman di Hollywood.

Tawaran untuk berlakon sebagai gadis Bond dalam filem Tomorrow Never Dies pada 1997 memberi impak hebat dalam portfolio seninya.

Malah lakonan hebat yang ditonjolkan aktres ini dalam filem The Lady baru-baru ini, mendapat pujian pengkritik filem antarabangsa.
- ---
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Artis Kini All Rights Reserved